Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
Nye vaner
Publisert 9. september, 2021. Av Tjodun Felland.
I arbeidet med vokalkunstner Ruth-Wilhelmine Meyer øver jeg blant annet på å fortelle til et tenkt publikum bak meg. Det var en fremmed tanke med en gang, jeg har vært glad i å se på publikummet mitt, og har bøyd meg framover for å komme dem i møte, eller hente dem inn hvis jeg har følt på manglende respons. Dette er for invaderende mener Ruth-Wilhelmine, og jeg merker at når jeg forteller til de som står bak, er jeg mer tilbakelent, mer samlet og det kjennes som om jeg er tryggere på det jeg har å formidle, mer inviterende enn insisterende. Jeg har fått smaken av en større hvile i utøvelsen, men det krever øvelse, øvelse, øvelse. Å øve for å endre vaner har blitt et nytt mantra.
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss