Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
Det performative selv
Publisert 27. september, 2013. Av Sara Birgitte Øfsti.
Dette var tittelen på et todagers kurs arrangert av Skuespillersenteret nå i september.
Vi var skuespillere, dansere og fortellere som ble ledet gjennom praktiske øvelser og diskusjoner av performancekunstner Trine Falch (Verdensteateret og Baktruppen) og Camilla Eeg-Tverbakk (stipendiat Høgskolen i Fredrikstad).
To dager med improvisasjon, produksjon og re-produksjon, tanker og samtaler om det performative, spill versus ikke-spill, det å bare ‘gjøre’ noe, jobbe med tilstander, atmosfærer, energier og minne oss om at livet er rart og underlig – at kunsten kan formidle og gi rom for dette på underlige, rare måter!
Den delen av diskusjonen som opptar meg mest, akkurat nå, er bevisstheten om at våre tradisjoner og mye av vår kultur bare er ideer, konvensjoner og diskurser som vi omgir oss med. Ideen om at mennesket har en fast kjerne, består av mange ‘lag’ og har et slags ‘egentlig jeg’ innenfor alle de andre vi viser utad osv., er over! De nye ideene om identitet som en foranderlig størrelse må jo påvirke måten vår å spille teater og forestillinger på. I dag er mye mer av hverdagen ‘spill’ og spillet har flyttet inn i hverdagen, og jeg spør meg selv; hva gjør det med oss scenefortellere?
Jeg grubler over ideen om ‘improvisasjon’ og fleksibiliteten i fortellerkunsten, som jeg mange ganger ser bikke over i slurv og latskap. Grunnarbeidet er ikke godt nok. På den andre siden er det fortellingene ‘lukkede’ i form av at de gir oss alle svarene, ferdigtygd og bearbeidede! Selve kjernen av fortellingen er urokkelig, moralen og etikken i dem er urørlige! Til tross for at samfunnet vi lever i, er veldig annerledes enn samfunnet de oppsto i og ble nedskrevet i!
Jeg grubler over hva som skjer dersom vi prøver ut å være løsere i innholdet og fastere i formen?
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss