Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
Å ikke leike buttikk
Publisert 26. februar, 2020. Av Kristine Haugland.
I årevis har jeg jobba som scenisk forteller og det går bra. Det vil si, det kommer an på hvordan en ser det. Det går godt fordi jeg har oppdrag, god lønn og jeg utvikler meg faglig. Det er tilfredsstillende arbeid på flere plan, og jeg kan ikke tenke meg en bedre jobb. Det er lekent og fleksibelt og jeg jobber med det jeg aller helst vil og er best til:
Å fortelle gode historier.
Så skal jeg komme med en innrømmelse. Det er ikke alle sider ved foretaket som går like bra. Når det gjelder langsiktighet og planlegging og strategiske valg for bedriften, kommer jeg egentlig til kort. Ikke at jeg er uten planer eller retning, men enkeltpersonforetaket drives etter faglige interesser og mer eller mindre tilfeldige oppdrag som går gjennom eller tilbys. Arbeidsfellesskapet i ØVH++, og særlig utviklingsarbeidet, er systematisk. Det inspirerer, og vi finner sammen i behovet får å gå videre og jobbe økonomisk bærekraftig. Vi fant (Øfsti) for eksempel fram til «Making Your Life as an Artist» av Simonet som ga ny innsikt rundt dette. Vi som jobber sammen er et fellesskap der alles cv-er og profesjonalitet påvirker hverandre gjensidig. Kompetanse smitter og inspirerer. Når vi søker støtte til prosjekter eller påtar oss oppdrag; arbeidet vi gjør og hvordan vi fremstår påvirker «bedriften» ØVH++. Det er jo hele poenget? At vi drar veksel på hverandre som partnere. Vi leiker ikke buttikk.
Samtidig og derfor må vi hver og en også ha en stødig virksomhet. I disse dager arbeider jeg for større økonomisk bærekraft i enkeltpersonforetaket. Ærlig talt har jeg en vei å gå når det gjelder markedsføring, visuell profil og på en måte næringsutvikling. Jeg er god til å fortelle, men ikke om hvem jeg er og hva jeg kan og att-på-til rope ut om det. Jeg har til nå konsentrert meg om egen kunstneriske utvikling, men kanskje er det nyttig framover å tenke mer som en forretningseier? For det er jeg faktisk.
Frist 3. mars 2020:
https://www.kulturradet.no/stotteordning/-/vis/-naeringsutvikling
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss