Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
Forførelsens kunst?
Publisert 24. april, 2015. Av Kristine Haugland.
Vi er opptatt av forføring. Det dreier seg altså om forføring og fortellerkunst. Forfører vi publikum? Er det i så fall problematisk? ØVH svarer ja på begge spørsmål.
Jeg hadde en aha-opplevelse på dette i 2011, tror jeg det var. Det var i Reading i UK under et vedtekstmøte blant fortellere i Europa. Vi var en stor gruppe representanter (u.t. for Norsk Fortellerforum) som jobba for opprettelsen av en Europeisk paraplyorganisasjon. Tidvis vanskelige greier, mange hensyn å ta og mange ulike meninger om hva organisasjonen skulle være. Møtet ble ledet av to eminente fortellere og det mangla ikke på sjarme og teknikker jeg kjente igjen fra scenen, noe som gjorde det litt lettere, syntes jeg. Først. På et tidspunkt ble det utrolig hissig stemning og mange protesterte. Jeg tror jeg brukte noen timer og samtaler med kollegaer på å se at møteledelsen hadde brukt feil sjanger! Det er og skal være stor forskjell på et vedtektsmøte og politiske taler og fortellerkunst. Det må være det, nettopp fordi man på slike møter ikke skal føle seg overrumpla, forledet eller sjarmert til å avgi visse stemmer. Men hva så når vi forteller og spiller på følelsene til lytteren? Vel, her forfører vi mer eller mindre bevisst og det funker. Jeg mener likevel vi også i fortellersituasjonen at vi må være oss bevisst hvordan vi leder publikum.
Abbi Patrix inspirer oss i mye, og han snakker blant annet om dette perspektivet i et intervju:
http://www.compagnieducercle.fr/IMG/pdf/A_conversation_with_Abbi_Patrix.pdf
God lesning!
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss