Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
International LABO
Publisert 16. september, 2015. Av Kristine Haugland.
«Bienvenu!», Abbi Patrix tar imot oss et sted i de svenske skoger. August 2015.
Hvert år drar vi, Øfsti/Vestre/Haugland, for å jobbe med Abbi Patrix og en fast gruppe europeiske fortellere. Vi har vært på et gods utenfor Berlin, i Alden Biesen (et slott?) i Belgia og i år var vi i Värmland i en uke. Bading i Väneren, badstue og skog. Deilig mat og gode kollegaer. Og intens jobbing.
I år hadde vi valgt en ny vri også på innholdet i jobbinga. Linda Edsjö var med, Abbis kone og kollega. Hun er musiker og noen av oss fra Norge hadde nylig sett deres forestilling Pas de Deux under Fortellerfestivalen i Oslo i juni. Dette ga oss en strålende anledning til å jobbe med fortelling og musikk tett sammenvevd. Her åpna det seg et spekter av muligheter og arbeidet ga gjenklang (tok du ordspillet?) for oss i ØVH da vi har jobbet musisk i flere prosjekter og har planer om nye. Vi brukte musikalske begreper på fortelling, og utforska dynamikk, tone, rytme og puls (meget kort fortalt.). Når vi ikke jobba med Linda, konsentrerte vi oss særlig om intensitet og intimitet/sårbarhet opp mot det mer episke. Når er oppleves noe som sant? Når oppstår magi og hva har det med teknikk å gjøre?
Det som også var spesielt i år, var stemningen. Vi oppholdt oss jo på et privat feriested tett på naturen. Vi trengte ikke gå mange meterne til noe som helst og det var ingenting annet å gjøre der enn å jobbe og hvile og ha det fint. Ikke internet! Uæææh! Det ble en veldig fin ro over arbeidet og stemningen. Vi har dessuten møttes i tre år nå, og gruppa oppleves som trygg, profesjonell og interessert i å prøve nytt og teste i yttergrensene av det vi kan/liker. Vi er en fing gjeng! Og vi skal møtes igjen og igjen.
Heldigvis.
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss