Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
Forståelsesgrad
Publisert 16. desember, 2020. Av Tjodun Felland.
En venninne av meg tok en filmutdannelse, og hadde en lærer som sa at film og muntlig fortelling hadde mye til felles i det dramaturgiske arbeidet. Kollega Kristine Haugland har tidligere skrevet om emnet her på bloggen og skriver om en av Forteller Lab Oslos grunnsteiner, å samarbeide og lære av andre kunstformer.
Jeg kom over en masteravhandlingen i medievitenskap, «Hvordan fortellingen fortelles» av Gro Dahl Lindebjerg. Hun skriver blant annet om forståelsesgrad, om hva som øker og reduserer publikums forståelsesgrad av film.
Hendelser plassert kronologisk, i en identifiserbar lokalisasjon, hendelser som lett kan skilles fra hverandre og som er tydelig motivert, er alle eksempler på elementer som øker forståelsesgraden for publikum når det gjelder film. Det samme gjelder en lineær kausalitet og at protagonistens mål er plassert i fortellingens start.
Det motsatte, omarrangert og manipulert plassering av hendelser, hendelser plassert i uidentifiserbar lokalisasjon, et forhold mellom hendelser som er tvetydig og uklart, umotiverte og tvetydige hendelser, et tvetydig årsak-virkningsforhold, samt protagonistens mål plassert sent (eller aldri) i fortellingen, svekker publikums forståelsesgrad.
Jeg mener at dette er overførbart til den muntlige fortellingen. Min fortellerpraksis har så langt vært preget av at fortellingene jeg forteller har hatt en høy forståelsesgrad, og jeg tenker nå at jeg med hell kan variere forståelsesgraden mer framover. Det er muligens frykten for å miste publikum som gjør at jeg har gjort det lett for publikum å følge med, samt at det har vært vanlig i tradisjonen jeg er opplært i. Jeg mener tradisjonen kan sammenlignes med den klassisk fortellende filmen med bred apell.
Jeg ønsker å prøve mer ut framover hvordan jeg kan åpne opp fortellingene på en annen måte, og kreve mer av publikum i form av at de må være aktivt medskapende i større grad. Lindebjerg skriver om kunstfilmen at den er eksperimenterende og har fokus på å utnytte filmmediets muligheter, den har en smalere appell og mindre fokus på besøkstall og inntekter.
En mer kunstnerisk eksperimenterende muntlig fortellerkunst har nok også smalere appell og lavere forståelsesgrad, men åpner opp for nye muligheter og vil forhåpentligvis tilføre eget fagfelt og egen praksis noe verdifullt.Kommentarer
Legg igjen en kommentar Avbryt svar
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss
Kan du legge inn lenke til avhandlingen Tjoudun? Dette er jo mega-relevant for oss fortellere.