Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
ØVH, ØVH, jevnt og trutt
Publisert 12. mars, 2015. Av Kristine Haugland.
Nå planlegger vi. Zzzzzzz? Eller høres det gøy ut? Vi snakker flip over, sprit-tusj og litt stusselige forsøk på visuell fremstilling av hva Øfsti/Vestre/Haugland er og skal være.
Etter en lengre periode på gulvet med samtidsdansere, er det nå på tide å gjøre opp status, lande noen baller og stake ut kurs igjen. For vi får nye ideer støtt (sukk). Inspirasjon til prosjekter dukker opp til stadighet og vi sporer lett av. Assosiasjonene sitter løst og vi kan fort sitte og snakke om en forestilling vi så eller en sedvane vi har på scenen (nå for tida er vi opptatt av bevegelse og multimodale uttrykk, og blir sittende å se på youtube-klipp.). Det ligger muligens i den kreative arbeiderens ryggmarg å trives i et mylder av muligheter og frie assosiasjoner. Dessuten gjør disse litt løse samtalene vi har om fortellerkunst og (annen) scenekunst oss til tryggere fagpersoner. Begrepene om egen praksis blir flere og mer presise fordi vi har tatt oss tid til jevnlige samtaler om det vi driver med foran et publikum.
Men nå er det tid for å stramme inn og ikke la seg flyte med!
Vi veit at for å klare å gjennomføre må vi også sørge for langsiktig tenkning der planer og tydelige mål hører med. Heldigvis? Etter stemningen å dømme, koser vi oss med dette også. Jo, heldigvis.
Vi sitter i salen i andre etasje på Deichmanske bibliotek på Grünerløkka i Oslo. I pausen går vi ut i kafeen i Serieteket. Så er det inn i hulen igjen. «Hvor var vi?», «Ja, nettopp.». Nå er det tre år siden vi tre starta opp samarbeidet slik det er nå, og vi begynner å finne formen. Formen på bedriften. Vi begynner å kunne litt om administrasjon, ledelse og styring av egen bedrift. Hvem skulle trodd?
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss