Scene-
fortelling
arbeidsblogg
- Om bloggen
- Om oss
Trump Den Gode
Publisert 7. januar, 2021. Av Kristine Haugland.
Trump skaper en narrativ som er egna til å overtale og dra meg seg en stor gruppe. Han forteller om at han er Den Gode og at motstanderne er det ikke. Han spiller på følelsene til lytterne sine og de er til gjengjeld så sikre på at han snakker sannheten at de tar seg inn på Capitol Hill med makt.
Når jeg forteller fra scenen, forfører også jeg. Jeg spiller på følelsene til folk og drar dem med inn i fortellingen med dynamikk, energi, karakterer, og ord. Jeg tar dem dit jeg vil, eller gjør i alle fall et forsøk. Arbeidet mitt har verken hans nedslagsfelt eller type konsekvenser, men jeg er opptatt av at vi som arbeider med å fortelle også må vise fram, ta ansvar for og være bevisst at det vi gjør kan skape makt-ubalanse mellom scene og sal/fortelleren og lytteren. Det er vårt ansvar å holde dette fram for publikum. For jeg kan faktisk ikke vite om jeg er innehaver av den gode moral eller forteller en sannhet. Kristine Den Gode? Tviler på det også.
I mars under Fortellerfestivalen skal vi i FortellerLab Oslo ha lansering av en serie tekster om arbeidet vårt. Dette temaet om makt og forføring blir en av tekstene. Det ligger an til en digital og gratis publikasjon, med støtte fra Norsk Kulturfond og med Hedda Fredly som redaktør.
Tidligere innlegg:
- Hvorfor gjøre det vanskelig?
- Nye vaner
- Alle prosjekter må avsluttes. Ordentlig.
- Omveier og forvanskninger
- Trump Den Gode
- Forståelsesgrad
- Brytninger fortsetter – vi har fått penger!
- Nye tider, nye formater
- Kropp
- Å ikke leike buttikk
- Orlando or not?
- Selvstendig ? næringsdrivende
- Feminismefortellinger
- Momentum
- Film og sånn
- Björk og Ruth og vokale teknikker
- Det Thomas sa
- Arbeidsplan, research Voluspå
- Voluspå
- PARIS
- Ikke bare prat
- Linderud skole, tid for mimring
- Jøye meg!
- Ljubljana 2016
- Fortelling i ensemble og nokre tankar om samarbeid
- International LABO
- Vi har laget et hefte!
- Forførelsens kunst?
- What makes a good story?
- Redundans og affordans!
- ØVH, ØVH, jevnt og trutt
- Kjerner og satelitter – sikringskost og godteri?
- Innledning – eksposisjon og brudd
- 3 eventyr, en arbeidstittel
- Mestermø
- Fugl Dam
- Første dag med Kari Trestakk
- Multimodalitet i praksis
- Når brikkene faller på plass
- OMG
- Fortelling i ensemble
- Vokalkunst
- Hvem er fortelleren?
- Har jeg mistet evnen til å tro?
- Ut av komfortsonen!
- Pilot «Kong Kødd»
- Hva er en god lytter?
- Hva er en god fortellerforestilling?
- Det performative selv
Scenefortelling
Sara Birgitte Øfsti, Kristine Haugland og Øystein Vestre utforsker scenefortellingens muligheter - Om oss